Het kan op elke werkvloer voorkomen een arbeidsconflict. Ook wel een conflict tussen twee werknemers of tussen een werknemer en werkgever. De aanleiding van het conflict kan van alles zijn. En dat maakt het vaak ook vervelend. Want wie heeft uiteindelijk gelijk en hoe wordt het conflict opgelost? Gelukkig zijn er ook een aantal manieren om een arbeidsconflict te kunnen voorkomen. In dit artikel lichten we een aantal van deze manieren toe.
Weet wie je aanneemt
Iedereen is anders en gaat ook anders om met conflicten. De een wordt kwaad en wil graag zijn gelijk bewijzen terwijl de ander een conflict vermijd. Als werkgever weet je nooit van te voren wat voor soort werknemer je aanneemt en hoe de werknemer omgaat met bepaalde situaties. Om toch een inzicht te krijgen in het gedrag en de denkwijze van de toekomstige werknemer kan je als bedrijf de kandidaten een persoonlijkheidstest laten afnemen.
Zulke testen zijn speciaal gemaakt om te kijken hoe iemand reageert op bepaalde situaties en wat de competenties zijn. Op basis van de resultaten kan er een beslissing gemaakt worden.
Natuurlijk is de uitslag van zo een test niet 100% betrouwbaar, dit kan komen door de sociaal wenselijke antwoorden die de kandidaat kan geven. Maar vaak komt het tijdens een sollicitatiegesprek wel naar voren wat het karakter van de kandidaat is.
Pre employment screening
Een andere manier om erachter te komen wat voor soort medewerker je in dienst neemt is door een pre employment screening uit te laten voeren. Bij een pre employment screening wordt er gekeken naar de achtergrond van de medewerker. Heeft de kandidaat in het verleden zich slecht gedragen op de werkvloer of is hij/zij wel eens betrokken bij criminele activiteiten? Antwoorden op dit soort vragen zullen tijdens de screening naar boven komen.
Ook zijn referenties tijdens zo een screening erg belangrijk. Als bedrijf kan je zelf een screening uitvoeren of door een extern bedrijf. Het voordeel van zo een screening is dat je van te voren al weet of iemand geschikt is voor het bedrijf of niet.
Transparant beleid en trainingen
Zoals we al eerder beschreven, kan een arbeidsconflict altijd ontstaan ongeacht wie je aanneemt. Om te voorkomen dat het toch voorkomt is het belangrijk om als bedrijf een transparant beleid te hebben en ook trainingen aan te bieden waarin dit onderwerp naar boven komt. Werknemers op de werkvloer, in de winkel en ook managers moeten weten hoe ze om moeten gaan met een conflict. Bij elk bedrijf kan dit anders zijn. Vaak is de eerste stap naar een teamleider gaan of juist een HR-medewerker. Zij zullen bij de minder complexe conflicten weten hoe dit het beste opgelost kan worden. Mocht er plotseling een conflict ontstaan op de werkvloer dan is het goed dat iedereen binnen het bedrijf weet om daarmee om te gaan. Je wil immers niet dat een conflict tussen twee collega’s uitmondt in een ruzie tussen meerdere collega’s.
Benieuwd wat een arbeidsconflict is? Lees ons artikel: wat is een arbeidsconflict. Ook interessant: Mediation arbeidsconflict.